reklama

mŕtvy muž poetický

Mnohí ste určite videli tento legendárny film Jima Jarmuscha-Dead Man. Skvele zvládnutá hlavná postava famóznym Johny Deepom, odvtedy je u mňa hercom číslo jedna. Popísalo sa už veľa o tom filme, v rámci recenzií i štúdií. No vnímanie človeka je rôznorodé. Keď som videl film prvýkrát ešte v stredoškolských časoch, veľmi som mu nerozumel. Odvtedy uplynulo niekoľko rokov. Druhé zhliadnutie filmu, už nie v rodinnej obývačke, na televízore Color Oravan, bolo v kine. V časoch keď som bol študentom mojej alma mater-Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Filozofická Fakulta, Katedra Kulturológie- som ten film opäť uvidel, no inými očami. Ten príbeh bol tak silný, že vo mne zanechal hlbokú inšpiračnú stopu. Nenechal som ju vychladnúť, jej silu tvorivú, príbeh mrtveho muža som do básne vložil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Mŕtvy mužSom mužnie, mŕtvy muž.cestujem do Machinekurič kuvik smrť mi prorokuje.Bez rodinných kmeňovnespútaný vzťahomženiem sa vpredako účtovník z Clevelandu.Šedivý Dickinsonsmeje sa mi svojou puškouprechádzam mestomvidím ženu ako mumohol som tam byť jalen to nierozmyslela by si to.Vchádzam do barumalý z malou fľašoupopíjam na verandevidím obrazkedy muž zasiahnutýohnivou vodousáče ženu do blatamožno som to jakeď sa mi nič nedarí.Pomáham jej zberaťpapierové ružejej rukámposlovi smrtiz bujnými plodmi.Pýta si tabakno ja nefajčímiba občasne pijem.Našu chvíľupreruší Charlie Dickinson mladší.Trápne si vylieva srdceTell Rousellováhrdo ho odmietne.Odpoveďou je jeho streľbapapierový anjel smrtiberie si svoj život miesto mňa.V ľaku smrtistisnem spúšťpomstím anjelautekám prečna strakáčoviktorým prišielchorý vrah.Stretávam indiánakeď poviem menoViliam Blakeuž nie som lenzasraný belochsom maliarom, básnikom.Starý Dickinsonv smútku za synompovoláva všetkýchzabijakov a zlosynov.Stretávam sa na cestezo svojou tvárounepravého vraha.Idú mi po krkumoje ruky plniavôľu nikoho.Tvojim jazykom sa stane smrť.Stretávame podivnéskelety ľudskostinikto ma opúšťapýta si tabakmá smolunie nadlhostretnem ho vo chvíliktorú už zrejme nezažijem.Sme opäť spolunikto a detský básničkový idol.Poddávam sa idei nikohoplávame na kanoev obchode belochovkňaz prosí o autogramvidiac jeho pohľadposielam mu olovený pozdrav.Hneď nato ktorýsi hlupákpridá druhú ranuľuďmi ukrižovanému Blakeovi.Sme na miestečakám na odpoveďsom atrakciou pre miestnych.Nikto ma kladie do kanoeparádne vystrojenýna plavbu po moridávam mu tabakno ostáva mi ako spomienka.Najlepší z trochzasadzuje puškoutretiu ranu Blakeovi.Nikto a najlepší z trochhynú oloveným dychomja tiežno neostávam na zemiputujem na miestokde sídli moja duša.Už nežijemsom mrtvy mužzo všetkýmčo k tomu patrí.

Marián Rychnavský

Marián Rychnavský

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som tu aby slovo jednotlivca prehovorilo k väčšine,som a nie som, niektorí o mne hovoria že som z iného sveta, ktovie, možno som, možno nie som, som aj nie som, človek, quo vadis domine ? Zoznam autorových rubrík:  KultúraPoéziaDivadloSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu